In this part of the dialogue, the characters discuss the artists of the past. By means of a depiction in the Church of San Venanzio in Fabriano and in the Dominican Church of Rimini, they discuss that artists in the past lacked knowledge and the necessary sensitivity for new inventions. (Gilio 2018, 161, n. 207-208)
“‘The people of the time’, said M. Silvio, ‘where coarser, and since they were neither intellectually alert nor inventive, they relied on the past; they could only produce clumsy work. Look how their intellectual capacity is revealed by the fact that, not knowing how to superimpose Christ’s feet on the Cross, they did it in the Greek manner, with four nails, like the one in the entrance of our Church of San Venanzio! Nor on occasion, out of a certain affectation of dignity [prosopopeia], did they worry much about inventing things that deserve laughter rather than wonder: as I have heard is the case in the Church of the Dominican Friars in Rimini, which has an Angel of the Annunciation with a palm’s length of white beard. I think the painter who painted that must have been one of those pig headed ones, since he only did it that way in which make the glorious Virgin appear more chaste [onesto], as if she might have acted improperly or had lascivious thoughts when she spoke to the angel. There I still others to be seen, you know, that are no less ridiculous’.
M. Ruggiero went to say: ‘If those painters erred in minor ways, these err in major ones, and it would be best to make a regulated mixture [regolata mescolanza] of the two to produce a mean that compensates for the defects of each, so that the works have a proper correspondence [debite proporzioni] with the type of subject’.”
“‘Le genti di quel tempo’, disse M. Silvio, ‘erano più grosse, però attendevano a l’antichità, non avendo l’ingegno desto né vivo; non potevano far le loro opere se non goffe, e vedete quanto ingegno avevano, che, non sapendo sopraporre ai Crocifissi i piedi, gli facevano a la greca con quattro chiodi, come sta quello che è ne l’intrare del nostro San Venanzo. Né si curavano, a le volte, per una certa lor prosopopea, fingere cose più tosto degne di riso che di maraviglia: come ho inteso essere in Arimino ne la chiesa de’ Frati di San Domenico un angelo che annonzia la Madonna con un palmo di barba bianca; e penso che ‘l pittore che ciò fece fusse uno di quelli ch’aveva la zucca in capo: il quale non per altro effetto in quel modo lo fece, che per far la gloriosa Vergine più onesta, come che in lei fusse possuto cader pensiero o atto lascivo, parlando con l’angelo. Pensate che de l’altre ancora se ne veggono non men di questa salate’. Sequitò M. Ruggiero: ‘Se quelli erravano nel poco, e questi errano nel molto; però sarebbe bene di quel poco e di questo molto fare regolata mescolanza e cavare un mezzo che suplisse al difetto degli uni e degli altri, acciò l’opere abbino le debite proporzioni’.”
Gilio 2018, 161, n. 207-208, fig. 19-22