The point of criticism in the following passage is the mixing of the blessed and damned souls in Michelangelo’s “Last Judgement”.
“M. Ruggiero said: ‘[…] Another personal invention [capriccio] I notice too in this history is the mixing of the blessed and the damned in the air, in a confused way, on the right- and left-hand sides, which is contrary to the text of the Gospel’.
M. Silvio said: ‘I would say that in this passage right and left do not refer to any material place or arrangement, as we usually understand them, but that right refers to beatitude and left to damnation. And as for the saints, I think that without distinction of place or position, they will set the Savior in their midst so as to render more glory and greatness to his Majesty’.
M. Ruggiero replied: ‘It would be worse, in my opinion, because the damned would stand in the place of the blessed and the blessed in the place of the damned, creating confusion with such a sorry mixing. Moreover, whenever possible the literal meaning must always be preserved. In just passage, taking the right as the right and the left as the left neither offends the letter nor misrepresents the meaning, by accepting this interpretation, the order of the story is preserved. For our Lord, as man, will have both right and left sides. Although Michelangelo has observed this in part, he should not have placed the damned in the air like the blessed, because, as was said earlier, this will not happen’.”
“Rispose M. Ruggiero: ‘[…] Un altro capriccio noto ancora in questa istoria, il quale è d’aver confusamente in aria mescolati i beati et i dannati a la destra e sinistra mano; il che è contra il testo de l’Evangelio’.
Disse M. Silvio: ‘Io direi che in questo luogo la destra e la sinistra non significhino luogo materiale, né ordine come noi sogliamo intendere; ma che per la destra s’intenda la beatitudine, e per la sinistra la dannazione. E quanto ai santi, penso che, senza differenza di luogo o d’ordine, metteranno il Salvatore in mezzo, per render la maestà sua più gloriosa e grande’.
Rispose M. Ruggiero: ‘Sarebbe questo, a mio giudizio, peggio, che i reprobi stessero nel luogo de’ beati et i beati nel luogo de’ reprobi, e fare con questo mescuglio una con fugione. Inoltre, quando la lettera si può salvare, sempre far si deve. In questo luogo pigliar la destra per destra e sinistra per sinistra non s’impropria la lettera, né si fa violenza al sentimento, e con questa opinione si conserva l’ordine de l’istoria; conciossia che ‘l Signor nostro, come uomo, arà l’una e l’altra. E per ciò Michelagnolo l’ha in parte osservato, e non doveva mettere i reprobi in aria come i beati, perché non sarà, come dianzi s’è detto’.”
Gilio 2018, 176, n.261-263, fig. 19-22